KAEDAH SOLAT DALAM KAPAL TERBANG

29 Nov

Kalau solat dalam kapal terbang.keretapi , perlu ke cari arah kiblat dulu, sebelum mula solat duduk di seat?

Kalau kasut tu ada terpercik air kencing ke dsb nya macam mana? Sebab setau saya bahagian tapak tu takpe kalau dah bergosok dengan tanah. Tapi bahagian atas kasut, kot la kena time bertenggong/istinjak

Macam mana nak tentukan waktu, say flight dari KL-LAX lebih kurang 20 jam.. time nak sembahyang tu tak tau kat bahagian udara mana, dan mungkin kita satu2nya muslim dalam flight tu. flight lak naik SIA ke or flight lain yg bukan MAS[/list]
___________________________________________

بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

Sekiranya kita mampu untuk mengetahui arah kiblat yang tepat semasa ingin menunaikan solat , maka wajiblah kita mengadap ke arahnya sebelum mengangkat Takbir.Jika tidak mampu maka boleh sahaja mengadap ke arah mana-mana semasa mengangkat takbir.

Jika perkara tersebut berdasarkan kepada sangkaan atau syak wasangka semata-mata , maka perkara tersebut hendaklah dielakkan.Ini kerana keyakinan yang wujud dalam diri dengan mengatakan kasut tersebut bersih tidak boleh hilangkan dengan syak wasangka yang tidak pasti.Melainkan sekiranya kita pasti dan yakin bahawa kasut tersebut terkena najis yang boleh menyebabkan solat tidak sah , maka pada ketika itu hendaklah kita menanggalkan kasut tersebut sebelum mendirikan solat atau menghilangkan najis tersebut jika mampu dengan cara membasuhnya..

Unttuk menjawab persoalan tersebut , kami bawakan jawapan daripada laman Islam-qa seperti dibawah :
Jelasnya bagi waktu Maghrib, Isyak, dan Subuh akan dapat diketahui dengan melihat kepada tanda-tanda masuknya waktu , seperti waktu Maghrib masuk apabila matahari tenggelam , hilangnya cahaya merah menandakan masuknya waktu Isyak dan terbitnya matahari, adalah tanda masuk waktu Subuh.
Adapun bagi waktu Zohor dan ‘Asar, boleh dikerjakan dengan cara melakukan ijtihad dan berusaha dengan apa sahaja cara yang termampu untukk mencari dan mengetahui masuknya waktu solat , apabila dapat diketahui waktunya di Negeri yang kamu berada di atasnya, maka kamu hendaklah melewatkan sedikit solat dari tempoh itu, kemudian barulah solat.Ini kerana waktu anda berada di dalam kapal terbang adalah tidak sama dengan waktu ketika berada di bumi. Anda juga boleh menjamakkan antara Zohor dengan ‘Asar, dan Maghrib dengan ‘Isyak samaada dengan cara jama’ al-Taqdim ataupun jama’ al-Ta’khir berdasarkan mana yang lebih mudah dan tidak membebankan bagi anda. Anda juga boleh bertanya kepada Kapten pesawat kerana dia memiliki peralatan yang boleh mengetahui waktu-waktu solat di udara.
Dan ketahuilah, sesiapa yang terlindung baginya (mana-mana) waktu solat, kemudian dia berijtihad dengan kadar kemampuannya, dan dia solat (berdasarkan ijtihadnya tadi) , maka solatnya dikira sah, kecualilah apabila jelas padanya (selepas itu) bahawa solatnya tadi dilakukan sebelum masuk waktu, maka hendaklah dia mengulangi solatnya.Jika tidak , maka tidak mengapa.

http://www.islam-qa.com/ar/ref/102449

WA

About these ads

3 Responses to “KAEDAH SOLAT DALAM KAPAL TERBANG”

  1. ahmad 20/03/2009 at 6:37 am #

    Assalamualaikum
    Saya ada sedikit kemushkilan berhubung dengan kenyataan ustaz (ustaz2 lain juga) yang mengatakan ‘kesukaran/darurat’. Ada seorang ustaz memberitahu saya jika kita berada dalam pesawat, keretapi atau kapal, kita sebenarnya bukan dalam kesusahan. Disebabkan kita mampu untuk keluar dari tempat duduk n pergi ke bahagian belakang atau di ruang laluan dan mengadap kiblat tetapi kita sebenarnya yang malu maka kita mengaggap diri kita dalalm keaadaan kesukaran atau darurat. maka solat itu tidak sah jika kita lakukan di tempat duduk. Macam mane tu ustaz???

    • OMG. 20/07/2012 at 6:23 pm #

      Kita boleh jamak dan qasar… dan saya rasa kalau dalam keadaan sebegini kita boleh qadha… Allah knows best. Macam mana nak berwudu? Susah… tak boleh tayamum… sebab debu di dinding tu bukan debu tanah. tu habuk !

    • pecinta sunnah 13/09/2012 at 11:26 am #

      ust tu tak faham!!! darurat mngikut keadaan orang itu sendiri yg alami sendiri dg keadaan tersebut dan telah dijelaskan diatas kalau dia boleh buat tanpa ada masalah maka dibuat seperti biasa jika dia rasa susah dalam suasana masa itu maka ada jalan keluar kita buat cara yg telah diajar!!!!! ini lah islam tidak menyusahkan kita walau pun dimana kita berada!!! yg susah bila kita sengaja cari kesusahan walhal ulama telah buat jalan keluar!!!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 63 other followers

%d bloggers like this: