BAGAIMANA KEMUNGKINAN UNDANG-UNDANG ISLAM DAPAT DILAKSANAKAN DI ZAMAN MODEN – Bahagian 5

8 Jun

Dalil lain ialah dari firman Allah swt :

فَإِن جَآؤُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

“Oleh itu kalau mereka datang kepadamu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka; dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.” [1]

Firman Allah swt di atas adalah ditujukan kepada para hakim.Maksudnya kes-kes jenayah syarciyyah yang dilakukan oleh orang yang bukan Islam , pihak hakim boleh membicarakan kes itu dalam mahkamah syariah atau menolaknya (mengenepikan) kes itu untuk dibicarakan dalam mahkamah awam dan dihakimi oleh hakim mahkamah awam.[2]

Maka dengan ini , pengecualian yang diberikan kepada orang bukan Islam yang melibatkan hukuman hudud sahaja adalah satu kaedah yang telah digariskan oleh Islam bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan umat manusia.

Meminjam kata-kata Ibn Al-Qayyim bahawa asas kepada syaricah adalah kearifan dan kebijaksanaan serta perlindungan kepada kepentingan manusia duniawi dan ukhrawi. Keseluruhan undang-undang syaricah adalah keadilan ihsan dan kebijaksanaan.Maka terpulanglah kepada badan kehakiman dan pegawai-pegawai perundangan di Mahkamah Syaricah untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa perundangan Islam bukanlah hanya terbaik dari aspek teorinya sahaja , bahkan juga terbaik dalam pelaksanaannya.[3]

Mungkin nanti akan timbul pula dakwaan dari segolongan orang Islam munafiq yang masih tidak puas hati dengan pelaksanaan undang-undang Islam dengan katanya “Mana boleh macam ni , kita dihukum dengan undang-undang Islam , sedangkan orang bukan Islam dihukum dengan undang-undang lain…….

Dalam hal ini , cuba kita perhatikan satu hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan daripada cUbadah bin As-Somit yang katanya : Pada satu ketika disatu majlis kami duduk bersama-sama Rasulullah saw ,kemudian baginda saw telah bersabda : Hendaklah kamu berjanji dan mengaku kepada ku bahawa kamu sekali-kali tidak akan menyekutukan Allah swt dan tidak akan melakukan penzinaan dan tidak akan melakukan pencurian dan juga tidak akan membunuh orang yang diharamkan membunuhnya , kecuali dengan jalan yang hak.Sesiapa dikalangan kamu yang menyempurnakan (melaksanakan janji itu dengan sepenuhnya) maka ia akan menerima pahala dari Allah swt.Dan sesiapa yang melakukan sesuatu perkara dari apa yang dijanjikannya itu lalu mereka dijatuhkan hukuman hudud , maka hukuman yang diterimanya itu adalah menghapuskan dosa yang dilakukannya itu (mereka tidak akan diazab di akhirat). [4]

Daripada hadis di atas , perbuatan jenayah hudud yang dilakukan oleh orang Islam adalah satu perbuatan yang dianggap sebagai mencabul kepentingan dan hak Allah swt.Maka dalam kontek ini, setiap kesalahan yang dihukum dengan hukum Allah swt akan menghapuskan dosanya terhadap perbuatan jenayah yang dilakukan ,dan diakhirat nanti ianya akan terlepas daripada hukuman atau azab Allah swt.

Mengenai dengan orang bukan Islam yang melakukan jenayah syariyyah , walaupun mereka dijatuhkan hukuman hudud di dunia ini,mereka tetap tidak akan terlepas daripada azab dan siksaaan di akhirat dengan sebab kesyirikan dan kekufuran mereka terhadap Allah swt.Oleh itu tidak boleh ditafsirkan atau dianggap orang-orang bukan Islam yang melakukan jenayah syariyyah dalam Negara Islam tidak dikenakan dengan hukuman hudud , dan orang Islam yang melakukan jenayah dikenakan hukuman hudud sebagai sesuatu yang bersifat kejam , zalim dan tidak adil.[5]

Sebenarnya , alasan yang mengatakan bahawa bila dijalankan undang-undang Islam akan menimbulkan rasa tidak puas hati dan kemarahan orang bukan Islam adalah satu alasan yang lebih bersifat kepada penolakan terhadap undang-undang itu sendiri yang mana ianya kebanyakannya disuarakan oleh golongan yang mengaku beriman dengan Allah swt dan Rasul-Nya , tetapi hakikatnya golongan ini adalah parasit yang merosakkkan Islam itu sendiri.Ini jelas dapat kita lihat melalui sejarah-sejarah tamadun Islam yang pernah menjadikan perundangan Islam sebagai undang-undang negara.Malah golongan bukan Islam sendiri meminta untuk diadili mengkut perundangan Islam lantaran menyedari keadilan yang dibawa oleh Islam.

Satu contoh menarik yang dapat penulis nukilkan di sini sebagai renungan kita bersama ialah apa yang berlaku semasa pemerintahan Empayar Turki apabila salah seoarang daripada pekerja dari tempat pertapaan St.George yang mencuri sejumlah wang sebanyak 40 ribu pounds dan cuba melarikan diri ke Eropah.Dia kemudiannya ditahan di Jaffa oleh pegawai-pegawai kastam Turki dan dibawa balik ke Baitul Maqdis.Si penjenayah itu merayu pihak Mutasarrif dengan linangan air mata supaya ia didakwa mengikut undang-undang Islam , kerana tidak mahu diadili dengan undang-undang kristian.Tetapi , pihak berkuasa memberitahunya “ Maaf encik , tidak ada bidang kuasa bertindak bagi kami terhadap tempat pertapaan sedemikian.”.Kemudian selepas itu dia diserah kembali kepada para Rahib.[6]

Cerita di atas mempunyai 2 kesimpulan yang amat berguna untuk kita perhatikan.Pertama ialah , bagaimana orang bukan Islam iaitu pencuri tadi tidak mahu kesalahan yang dilakukannya diadili mengikut undang-undang kristian atau tempat pertapaan tersebut.Ia mahu diadili mengikut undang-undang Islam.Ini mungkin lahir daripada pengetahuan dan keyakinannya terhadap keadilan undang-undang Islam. Perkara kedua ialah bagaimana Islam sebagai sebuah agama yang menjadi dasar atau tunjang kepada sesebuah perlembagaan negara amat menitik beratkan soal kebebasan dan hak terhadap hal keagamaan bukan Islam dalam negara Islam.Cerita tersebut menunjukkan kepada kita , bahawa pihak Mutasarrif tidak boleh mendakwa atau menjatuhkan hukuman terhadap seseorang pesalah yang bukan Islam , lebih-lebih lagi dalam kes-kes yang melibatkan pihak rumah ibadat pesalah tersebut.Ini bagi menjamin kestabilan politik dan kemaslahatan umum supaya tidak belaku perkara-perkara yang boleh mencetuskan pergaduhan dan masalah kepada rakyat.

Orang bukan Islam yang inginkan keadilan semestinya akan memilih undang-undang Islam dalam menyelesaikan masalah yang berlaku , termasuk menjadikan mahkamah-mahkamah syariah sebagai “Palace of Justice” dalam memberikan hukuman terhadap kesalahan-kesalahan jenayah yang dilakukan.Mereka ini menganggap bahawa undang-undang ciptaan adalah undang-undang yang dicipta untuk menghukum dan menambahkan masalah , bukan seperti undang-undang Islam yang lebih bersifat kepada pencegahan dan menyelesaikan masalah.

Sebagai contoh , seseorang yang mencuri motosikal kalau mengikut pengadilan melalui mahkamah sivil ianya akan jatuhkan hukuman penjara 6 tahun (sebagai contoh ) setelah didapati bersalah atas hujah dan bukti-bukti yang dibawa oleh pihak pendakwa.Pesalah tersebut mempunyai seorang isteri dengan tangungan anak seramai 7 orang.Maka dalam hal ini si isteri dan 7 orang anaknya akan kehilangan tempat bergantung selama 6 tahun.Sewaktu si suami yang merupakan pesalah tersebut merengkok dalam penjara selama 6 tahun , selama itu jugalah si isteri dan si anak-anak tadi akan menagih simpati , mengemis belas dan kasihan orang ramai untuk menyara kehidupan sekeluarga.Pergantungan hidup selama ini kepada si suami telah terputus yang mungkin memakan masa 6 tahun.Anak-anak tidak mendapat pembelaan dan penjagaan yang sempurna dan isteri atau ibu kepada anak-anak tersebut akan menanggung penderitaan dan penyeksaan zahir dan batin yang terpaksa dihadapi sepanjang ketiadaan suaminya.Mampukah si isteri tadi menahan nafsu yang makin hari makin bergelora?? Mampukah juga ia memenuhi keperluan dan kehendak serta perbelanjaan hidup ke tujuh-tujuh orang anaknya?? Terdayakah ia menepis segala sumpah seranah , cacian dan makian masyarakat setempat kerana merasa benci dengan kesalahan yang dilakukan oleh suaminya ???……Siapakah yang akan bertanggungjawab ke atas kebajikan keluarga tersebut???…Adakah kerajaan yang menjatuhkan hukuman penjara tadi ???…Tentu sekali tidak.!!

Banyak laporan-laporan yang kita baca di muka-muka akhbar tentang gejala-gejala sosial yang buruk berlaku , seperti terdapat sesetengah isteri yang terpaksa melakukan pekerjaan-pekerjaan yang tidak bermaruah dalam usaha mencari rezeki untuk menanggung keluarga.Bagaimana pula dengan anak-anak yang membesar tanpa ayah disisi mereka yang dapat memberi kawalan dan mendidik mereka.Maka ini juga memberi kesan negatif.Inilah di antara faktor yang menyebabkan kepada berlakunya peningkatan masalah sosial dalam masyarakat sesebuah negara.Si suami yang dipenjara pula akan mengalami tekanan jiwa yang hebat semasa menjalani hukuman penjara yang dikenakan ke atasnya.Banyak kes-kes hubungan sejenis yang dilaporkan terjadi dalam penjara yang mengakibatkan ada antara mereka yang mendapat penyakit HIV dan telah membawa maut , serta apabila mereka ini keluar kelak akan menjadi penyebar utama kepada penyakit ini.[7]

Inilah yang dikatakan , hukuman daripada undang-undang ciptaan adalah hukuman yang berbentuk menghukum serta membawa kepada masalah baru

Bila dilihat kepada hukuman hudud Islam pula , seorang pesalah yang dikenakan hukuman hudud bagi kesalahan mencuri akan dikenakan hukuman potong tangan yang akan dijalankan ditempat terbuka dan disaksikan oleh masyarakat.Bila ini berlaku , masyarakat yang melihat akan merasa gerun dan takut untuk melakukan perkara yang sama iaitu mencuri dan pesalah yang dikenakan hukuman potong tangan tadi akan merasa menyesal dan sudah pasti akan terbit dihatinya satu janji dan tekad serta azam tidak mahu mengulangi perbuatan yang akan mengakibatkannya kehilangan sebelah lagi tangan.[8]

Selepas pelaksanaan hukuman hudud , si pesalah bebas untuk pulang kepangkuan keluarga.Si isteri akan tetap berada disamping suami dan anak-anak masih mempunyai ayah yang boleh memberikan perhatian dan didikan yang sempurna.Si pesalah tadi masih boleh lagi bekerja dan mencari nafkah untuk keluarga walaupun dengan kudrat sebelah tangan yang masih ada.

Inilah yang dkatakan sebagai hukuman yang berbentuk pencegahan dan penyelesaian terhadap masalah.

Bersambung di siri ke 6……………..

[1] Al-Quran Al-Karim , Al-Maidah 5 : 42

[2] Hj Said Hj Ibrahim (bekas mufti Sabah) , Pelaksanaan hukuman hudud dalam perundangan Islam , 1998 ,

hlm.118

[3] Siti Shamsiah Md Supi , Penghakiman mesti adil , Utusan Malaysia , 2 Februari 2007 , hlm.10

[4] Hadis , Al-Bukhari dan Muslim.

[5] Hj Said Hj Ibrahim (bekas mufti Sabah) , Pelaksanaan hukuman hudud dalam perundangan Islam , 1998 , hlm.123

[6] A.Rahman I.Doi , Non-Muslim under Syariah (Islamic law) , edisi terjemahan , Wan Azmil Ramli dan Dr Muhammad Ariffin , Orang bukan Islam dibawah Undang-undang Syariah , 1992 , hlm.183

[7] Ibnu Amal , Majalah Tamadun , 1999 ,bil.60 , hlm.27

[8] Sama di atas , hlm.28

One Response to “BAGAIMANA KEMUNGKINAN UNDANG-UNDANG ISLAM DAPAT DILAKSANAKAN DI ZAMAN MODEN – Bahagian 5”

  1. mr tertanya-tanya 31/03/2010 at 11:05 pm #

    salam, en rafiza. katakan lah, kalau kita buat hukuman ini, lepas tangan atau kaki pesalah tu dipotong, macam mano dia nak buat kerja @ mencari rezeki encik?.setengoh orang bgtw, kerajaan yg melaksanakan hukuman ni perlu sediakan pekerjaan untuk pesalah ni lpas dia jalani hukuman…btul ke????

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: