assalamualaikum.
seseorang telah mengetahui dia perlu ke luar negara selama 11 hari untuk tujuan kursus. bolehkah sepanjang dia berada di luar negara berkenaan, melalukan solat jamak dan qasar?
terima kasih
_________________________________________________
Bismillahi wal hamdulillah ,
Al-Jawab :
Terdapat pendapat dari kalangan Ulama yang membenarkan seseorang itu menjamak dan menqasarkan solatnya walaupun melebihi daripada 3 hari , dengan syarat ia tidak berniat untuk bermaustatin di atau menetap di tempat tersebut.dalam erti kata lain , ia pergi bermusafir atas suatu urusan dan akan kembali semula ke tempat tinggalnya.
Dalilnya , ialah hadis Anas bin Malik ra :
خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم من المدينة الى مكة فكان يصلى ركعتين ركعتين حتى رجعنا الى المدينة
Kami telah keluar (bermusafir) bersama Rasulullah saw dari Madinah ke Mekkah.Maka Baginda saw bersolat dengan 2 rakaat 2 rakaat sehinggalah kami pulang”
(HR Imam Bukhari 1081 , Imam Muslim : 693)
Dalil di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah saw mengerjakan solat secara qasar selama mana tempoh berada di Mekkah sehinggalah Baginda saw pulang semula ke Madinah.
Malah dalam riwayat yang lain dinyatakan bahawa tempoh masa Rasulullah saw berada di Mekkah atau dalam perjalanan ke Mekkah sebagaimana berikut :
* 19 hari (Riwayat dan lafaz dari Imam Bukhari , dari Ibn Abbas : 1080)
* 15 hari (HR Abu Daud : 1230 , 1231)
* 18 hari (HR Abu Daud : 1229)
* Rasulullah saw berada di Tabuk dan mengqasarkan solat selama 20 hari (HR Abu Daud : 1235)
Maka pendapat yang rajihnya ialah sebagaimana yang dikatakan oleh Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah bahawa , seseorang yang bermusafir , dibolehkan untuk menjamak dan menqasarkan solatnya selama mana pun tempohnya selagi mana ia tidak berniat Iqamah (menetap) di tempat tersebut.
WA
Ruj :
Taudhih al-Ahkam min Bulughil Maram , As-Syaikh Abdullah bin Abd Rahman Al-Bassam , Jilid 2 , bab Solat dalam keadaan musafir dan sakit.
Atas dasar apa ‘sebahagian’ ulama tu menetapkan 3 hari je? Adakah mereka tidak menerima hadith 15,18,19 dan 20 hari tu?
Sekali tu pernah saya sms seorang Ustaz pasal ni (ketika musafir lebih 3 hari). Dia kata takpe jama & Qasar. Then balik kemudian seorang Ustaz yang lain kata 3 hari je.
Atas dasar apa ’sebahagian’ ulama tu menetapkan 3 hari je? Adakah mereka tidak menerima hadith 15,18,19 dan 20 hari tu?
aljawab:
Seperti yg dijelaskan oleh Imam Nawawi, tiada dalil yg betul2 sarih menyebut Nabi SAW menetap di satu-satu tempat lebih dari 3 hari semasa Baginda musafir.
Imam Nawawi telah mengkaji semua hadith tersebut, maka beliau dapati Baginda berpindah-pindah antara satu tempat ke tempat yg lain dan tidak menetap di satu tempat shj.
Kerana kebanyakan safar Baginda bersama para sahabat adalah dengan tujuan peperangan yang mana para tentera tidak akan menetap pada satu tempat dalam tempoh yg lama.
Imam Nawawi telah menjelaskan tempat-tempat yg Nabi SAW berpindah selama 19 hari di Mekah. Sila rujuk kitab almajmuk. wallahu a’lam