MAQAM NABI HUD A.S

17 Aug



Baru-baru ni dalam Al-Ahkam.net ada artikel mengisahkan tentang program ziarah ke makam nabi Allah Hud a.s pada setiap tahun di Hadramout Yaman.Penulis secara peribadi memang telah lama menentang amalan tersebut sejak dari zaman penulis belajar di Yaman lagi….

Apa yang dicoretkan dalam artikel tu hanyalah sebahagian saja….banyak lagi perkara khurafat dan bid’ah yang puak-puak sufi Hadramout tu buat sebenarnya….. Entahlah….susah nak ubah mereka tu semua…..

Gambar di atas menunjukkan gambar makam Nabi Allah Hud as yang dikatakan ditanam , kepalanya dikaki bukit dan kakinya di puncak bukit..Wa Allahu A’lam..

One Response to “MAQAM NABI HUD A.S”

  1. Kazi Khairul 04/10/2014 at 3:23 pm #

    Ustaz, Assalamualaikum wrt. wbt.

    Saya baru temui laman ustaz ini secara kebetulan apabila saya mencari perkara berkaitan ziarah nabi Nud di Yaman. Saya ingin meminta pencerahan daripada ustaz mengenai perkara ini kerana saya juga sering mengikuti ceramah dan majlis mawlid yang dianjur oleh piohak-pihak yang rapat dengan ulama-ulama Yaman. Ada pendapat mengatakan banyak unsur khurafat yang dikaitkan dengan amalan ziarah ini. Saya ada juga bertanya sedikit sebanyak mengenai perkara ini, tetapi jawapan yang diberikan bersifat membenarkan amalan tersebut kerana ada dalil-dalil mereka seperti tabarruk dan sebagainya. Boleh tak ustaz memberikan penjelasan berdasarkan pengalaman ustaz di Yaman sebab ada juga rakan-rakan saya yang dah pencen berminat untuk mengikuti rombangan ke sana. Jika betul amalan itu atau tidak, saya mohon benar-benar penjelasan ustaz. Panjang mana pun saya sudi membacanya. terima kasih ustaz.

Leave a Reply

