AL-ISTI’AAZAH…….

23 Sep

Apakah maksud Al-Isti’azah?…. Mudah cerita, ianya bermaksud memohon perlindungan kepada sesuatu yang berkuasa dan mampu melindungi dirinya dari kejahatan atau musuh yang mahu menghancurkannya.

Maka, Al-Isti’azah billah ialah memohon perlindungan atau berlindung dengan Allah swt dari sebarang kejahatan ghaib yang tidak mampu dilihat oleh mata kasar kita, sedangkan kita tahu akan kewujudannya,tetapi tidak mampu untuk menghalangnya atau menghindarinya melainkan dengan berlindung pada Allah swt.

ubat 

UBAT DAN PENYAKIT….

Ketika mana kita ditimpa sesuatu penyakit, maka kita akan bersegera berjumpa dengan doktor untuk membuat pemeriksaan dan bagi mendapatkan ubat-ubat tertentu.Apabila ubat telah diperolehi, kita akan diterangkan oleh pegawai bertugas tentang tatacara penggunaan ubat-ubatan tersebut..seperti, ada ubat yang dimakan sekali atau 2 kali atau 3 kali, selepas atau sebelum makan dan ada juga ubat yang digunakan sebagai ubat sapuan dan sebagainya, jika mahu ubat-ubatan tersebut bertindak dengan sempurna dan dapat memberikan kesan kelegaan yang segera.

Apabila ubat-ubatan itu dimakan tanpa merujuk tatacara penggunaannya , maka ia bukan sahaja merosakkan sistem badan, malah ia kadang-kadang boleh menyebabkan penyakit bertambah teruk.Mudah cerita, kalau nak sembuh dengan segera, maka kenalah iltizam dengan tatacara penggunaan ubat-ubatan tersebut.

Itulah resam dan adat apabila berlindung dan mengharap kepada ubat-ubatan.!!!

quran

AL-QURAN AL-KARIM

Bagaimana pula dengan Al-quran al-karim??…  Bagaimana kaedah perlindungan atau kaedah memohon perlindungan yang digariskan Al-quran??… Mari sama-sama kita kaji… tapi sebelum itu, mari kita selidik, apakah peranan Al-Quran al-Karim terhadap orang-orang yang beriman dan mengapa ia diturunkan ke bumi…..

Allah swt berfirman dalam surah Fusilat ayat 44 :

قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى

Katakanlah: “Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al Quran itu suatu kegelapan bagi mereka.

 

Begitu juga dengan Firman-Nya dalam surah Al-Isra ayat 82 :

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا

Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian

Kedua-dua ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa Al-quran ada Syifa iaitu penyembuh, penawar dan petunjuk bagi orang-orang beriman.Manakala bagi orang-orang yang tidak beriman , mereka tidak mampu mendengar al-Quran, malah Al-Quran itu merupakan jalan kegelapan bagi mereka.

Ikhwah sekalian….. Sebenarnya kita mahu berlindung daripada apa, atau daripada siapa??…. siapakah atau apakah musuh kita??…. sebab apa kita perlu berlindung??… dan kepada siapakah selayaknya kita memohon perlindungan??…

Mari lihat Firman Allah swt dalam surah an-Nahl ayat 98 :

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Apabila kamu membaca Al Quran hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk.

Dalam ayat di atas, Allah swt berkata, setiap kali kalau kita mahu membaca Al-Quran, hendaklah kita jangan lupa memohon perlindungan dengan Allah swt dari kejahatan Syaitan yang direjam…. Tahu tak ikhwah sekalian apa maksudnya??… Kalau kita baca dan faham ayat di atas secara literal, maka kita akan beranggapan bahawa setiap kali nak baca quran je kena baca ta’awwuz, memohon perlindungan daripada syaitan… seolah2 waktu nak baca Quran aje kena berlindung dengan Allah dari hasutan syaitan, manakala lepas baca quran, iaitu pada waktu-waktu lain tak payah…tak perlu…!!

Begitu ke ???…. Tak pelik ke kita, kalau itu maksud ayat di atas..sebab kita di ajar untuk membaca ayat2 alquran seperti 3 Qul dan ayat Kursi bila terserempak dengan syaitan atau jin….. Maka sepatutnya tak perlulah kita mohon perlindungan lagi pada Allah ketika baca quran kan..sebab dah tentu jin dan syaitan lari lintang pukang bila dengar kita baca quran…sedangkan bila syaitan dengar azan pun dia dah kepanasan, inikan pula ayat al-quran….

Ikhwah sekalian, ok..cuba kaitkan ayat 44 surah fusilat dan ayat 82 surah al-Isra di atas tu dengan ayat 98 surah an-Nahl…. Nampak tak kaitannya…. Nampak ke tidak??…. Apa?? Tak Nampak??… hehe.. baiklah, biar penulis terangkan…

Firstly , Allah kata, Al-quran adalah penawar, penyembuh dan petunjuk bagi orang-orang yang beriman.Maknanya, bila kita ditimpa musibah atau penyakit, kita kena bukak Al-Quran untuk mencari penawar atau penyembuhnya….  Kemudian, bila kita mahu mencari pentunjuk dan panduan atau pedoman dalam melayari kehidupan di atas muka bumi ini, kita kena bukak juga Al-Quran…kerana Allah dan sebut kat atas tu, bahawa Al-Quran adalah petunjuk bagi orang-orang yang beriman…

Pendek cerita, apa sahaja yang berlaku ke atas kita dan apa sahaja yang kita nak buat atas dunia ni, kena rujuk Al-Quran lah.. Ok.. dah Nampak dah??…dah Nampak ke kaitan 3 ayat di atas… dah Nampak… Alhamdulillah…. Saper tak Nampak, pendek umur.. hehe.

Toyyib, untuk lebih jelas lagi, Setiap kali kita mahu menjadi baik, mahu menjadi soleh, mahu beribadah kepada Allah dan mahu menjadikan Al-Quran sebagai penawar, penyembuh dan petunjuk, Syaitan dan Iblis laknatullah akan menjadi penghalang, pengacau, dan penghasut kepada kita… Kerana syaitan tidak mahu kita berada di jalan yang lurus..ia mahu kita bengkok dan menyimpang dari jalan yang sebenar… menjadikan Al-quran sebagai petunjuk adalah tandanya kita mahu berada di jalan yang lurus.. tetapi ia amat dibenci oleh syaitan..maka ia akan berusaha untuk membengkok dan menyesatkan kita sebagaimana Firman Allah swt dalam surah al-A’raf ayat : 16 :

قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ

Iblis menjawab: “Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus.

Maka ikhwah sekalian….sebab itu lah Allah swt sebut dalam surah An-Nahl ayat 98 di atas tu, setiap kali mahu baca Al-quran kena minta perlindungan daripada Allah swt dari kejahatan Syaitan… yang mana dalam ertikata sebenar ialah, setiap kali kita mahu menjadi baik dan soleh, jangan lupa mohon dan berdoa banyak-banyak pada Allah swt agar Allah swt menyelamatkan kita dari hasutan dan godaan syaitan supaya kita mampu untuk berubah menjadi baik lagi beriman dan seterusnya istiqamah di atas jalan-Nya yang lurus…..amin.

syaitan

Kesimpulannya, Syaitan lah musuh kita dan sesungguhnya wajiblah kita berlindung dengan Allah swt dari kejahatan dan tipu daya syaitan…

Wa Allahu A’alam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: