APA NAK JADI DENGAN KITA ??

5 Jun

Apa nak jadi dengan kita…….apa nak jadilah dengan kita ni…….apalah nak jadi dengan kita ni oooiiiii……….Kita pantang tengok orang buat itu dan buat ini….pantang nampak itu dan ini…….tak boleh lihat orang senang….walau masa makin singkat,walau hari makin senja,walau umur makin pendek,makin bertambah tambah dosa yang kita cari…….al-maklumlah….dari sudut pandangan kita,diri ni je yang sempurna….bagi kita orang lain tu jahat , orang lain tu banyak dosa,orang lain tu salah,orang lain tu tak betul……..tu lah dia manusia zaman kita , atau lebih tepat lagi manusia zaman sekarang , manusia yang dah berbalik ke zaman jahiliah….manusia dulu kala yang tak tahu erti INSAF.

Bisakah kita menghitung hari yang telah kita siakan? Malah tak terhitung jua dosa yang kita dah lakukan…..tak terhindar jua tepisan-tepisan fitnah yang meniti di bibir- bibir umat islam…….masih rindukah kita pada kedamaian fitrah antara manusia? Masih ingatkah kita kegembiraan manusia di sekeliling kita? Bahkan adakah kita masih lagi diingati oleh orang disekeliling kita , jika terlalu asyik menabur fitnah,terlalu leka mengambil kira perihal orang,terlalu seronok menilai kepribadian manusia lain dari luar……Apakah kita cukup baik untuk menilai? Cukup muliakah kita untuk menghina , mengeji dan memburuk-burukkan orang lain? Cukup matangkah untuk mengkritik? Bisakah lagi kita berjalan di pautan silaturrahim jika kabus dosa membaluti tubuh,jika fitnah si iblis hinggap terus di gegendang telinga……,jika mulut memuntahkan kata kata keji,dan jika tangan mengunjuk-ngunjuk keaiban orang lain……? itulah Manusia….keseronokan dunia mengatasi segalanya,mengatasi nikmat yang mungkin kita kecapi di akhirat sana,mengatasi ganjaran pahala yang telah kita kumpul,dan mengaburi minda serta fikiran terus ke alam fantasi dan dusta……membawa kita terus hanyut dalam dakapan sang iblis pemusnah umat islam…….

Kala si iblis bersorak ketawa,kita pula yang mendapat bonus dosa……..kala si iblis berjaya menghasut,kita pula yang menempah tiket ke neraka,kala si iblis berada di neraka,kita pula yang menjadi rakannya…..betapa goyah nya hati manusia,bak lalang ditiup angin,mudah beralun mengikut rentak…….tiada pendirian……

Apa kebenda coretan yang aku tulis tu???…..Apa maksud yang terkandung disebalik kata-kata aku tu….. Aarrggh , manusia ni memang mudah menghukum dan memutuskan sesuatu perkara tanpa penelitian dan pengamatan yang jelas dan sempurna….

Apa yang jelas , kata-kata itu adalah lontaran spontan dari dalam jiwa ini terhadap sesetengah sikap dan tingkah laku manusia yang terlalu cepat mengatakan itu dan ini , hanya melihat dengan sepintas lalu sahaja pada setiap perkara yang berlaku……

p/s …coretan dikala GERAM !!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: